Najciekawszym z aut BMW, jakie powinny pojawić się w najbliższym czasie, jest bez wątpienia X4 Coupe, chociaż decyzja na temat jego ostatecznego kształtu nie została jeszcze podjęta. Kiedy jednak trafi do sprzedaży (prawdopodobnie w 2007 r.), będzie naprawdę innowacyjnym samochodem,łączącym różne koncepcje, zgodnie z modą zapoczątkowaną w USA i nazwaną „crossover". Podobnie jak w Ameryce, europejski samochód tego typu połączy funkcje auta terenowego i sportowego, ale środek ciężkości będzie rozłożony zupełnie inaczej. W przeciwieństwie do tego typu propozycji na rynek amerykański, BMW Coupe bardziej przypomina sportowe auto o nadwoziu coupe niż terenowego minivana. Można powiedzieć, że to adaptacja koncepcji „crossover" na potrzeby rynku europejskiego. Jeśli się przyjrzeć dokładniej pomysłowi na BMW X4 Coupe, okazuje się, że będzie to prawdziwie wielofunkcyjny samochód.
Uniwersalny
BMW X4 Coupe będzie zbudowane na podwoziu następcy modelu X5. Po nim „odziedziczy" konstrukcję zawieszenia i układ przeniesienia napędu na 4 koła. Podczas jazdy w terenie będzie on wspomagany przez elektroniczny układ HDC, który w istocie jest rozszerzeniem układu ESP. Zmienia się tylko jego funkcja. Podczas jazdy po asfalcie kontroluje on stabilność samochodu i dba o utrzymanie właściwego toru jazdy. W terenie pełni funkcję elektronicznej blokady mechanizmów różnicowych - hamuje moment napędowy tych kół, które tracą przyczepność. Gama jednostek napędowych będzie się składać z najnowszych silników benzynowych i wysokoprężnych z innych modeli BMW. Na pewno znajdzie się w niej znakomity turbodisel o pój.31 i mocy 218 KM, gdyż jest uniwersalnym silnikiem, który zapewni odpowiednie osiągi na szosie i w terenie. Nadwozie X4 Coupe nie będzie tak przestronne jak X5, ale dzięki podobnemu rozstawowi osi pasażerowie tylnej kanapy nie powinni narzekać przy jednoczesnym zachowaniu sportowej linii nadwozia.
Inne cyfry
Model X4 Coupe to najbardziej spektakularna, ale nie jedyna nowość marki z niebieskim śmigiełkiem. Niedawno do sprzedaży trafił mały hatchback - seria l, w przyszłości do niego pewnie dołączą podobne coupe i kabriolet, a także wersja z mocnym 300-konnym silnikiem (być może nazwa Ml). Inne nowości to następca BMW serii 7- oba zobaczymy wiosna 2005 r. na salonie w Genewie. W przyszłości ma się pojawić także cała seria aut w stylu X4 Coupe, różnej wielkości i w różny sposób łącząca funkcje vana, terenówki i sportowego auta. Będą oznaczone Xl, nowe X5 (także wersja X5M z 500-konnym silnikiem VI0), X6 Coupe oraz X7. Miłośnicy aut z Monachium już mogą się wiec cieszyć- na pewno będzie w czym wybierać.
Wybrał z czasopisma Auto Świat nr 49/2004
Tomasz Kuźmiński.
powrót