Frączak Wrocław, dealer Mercedes-Benz

Kompletując informacje o Canterze, chcemy wyjaśnić, co oznacza napis „Frączak" na opończy. Firma Frączak jest od ponad 10 lat przedstawicielem Mercedesa we Wrocławiu. Dysponuje dużym obiektem przy ul. Olsztyńskiej (przy wylocie na Warszawę). Jej oferta handlowa zaczyna się na Smartach, a kończy na Sprinterach, Vario i Canterach. Pojazdy większe oferuje konkurencyjny wrocławski dealer, ale do czasu.

Obecnie największym powodem do dumy działu handlowego są udane transakcje sprzedaży Canterów, lokujące firmę na drugim miejscu w kraju. Japoński pojazd doskonale przejmuje dotychczasowych użytkowników Vario. Wśród Canterów dominują nadwozia plandekowe i furgony. Są zapytania o ciągnik siodłowy. Zabudowy dostarczają Jusam, Gniotpol i Matczak.

Powstały w 2001 r. obiekt ma duże powierzchnie warsztatowe, oferuje wszelkie usługi, począwszy od stacji kontroli pojazdów, a kończąc na pełnowymiarowej (na zestawy do 16,5 m) lakierni. Magazyn części także jest przygotowany na każdą ewentualność. Na stanowiskach naprawczych panuje porządek, tutaj jest nazywane bałaganem to, co w innych tego typu placówkach uważa się za ład. Zresztą dobrze wykonane wnętrza same zachęcają do utrzymywania czystości.

Warsztaty pojazdów osobowych i dostawczych są wyposażone w podnośniki z Ostrowa oraz w szynowe wyciągi spalin. Sprzęt do diagnostyki dostarczył Beissbarth. Dział pojazdów ciężarowych to cztery stanowiska „ślepe" i jedno przelotowe. Planowana jest jednak przebudowa, więc sytuacja ulegnie zmianie. Zastosowano centralną magistralę olejową, najpopularniejsze są oleje Shell. Ciekawostką jest pomysłowe urządzenie: jeżeli zanieczyszczenie powietrza w kanale przekracza normę, urządzenie kontrolne nie włączy w nim światła i tym samym uniemożliwi pracę w szkodliwych warunkach. Jaki system w warsztacie jest uważany za optymalny: podnośniki czy kanały? Pracownicy mówią krótko: na przegląd kanały, do napraw podnośniki, zwłaszcza do autobusów, gdy trzeba wyjąć skrzynię biegów. Lakiernia (oprócz tej na zestawy) to kilka stanowisk przygotowawczych i kabina Saico. „Flagowym" lakierem jest Standox. Obecne obłożenie warsztatów wynosi 98% przy 2 zmianach.

Firma ma autoryzacje Wieltona i Schmitza, ale posiadacze innych pojazdów są mile widziani. Do napraw na drodze służą samochody wyjazdowe: Mercedes 308D (warsztat), VolvoFL614 i FL615 lawety oraz Mercedes 2626 jako ciężki holownik, I tutaj pojawi się Canter: będzie lawetą.

Na Olsztyńskiej pracuje 14 osób w salonie i 40 w warsztacie. Ale to nie koniec rozwoju: w br. powstanie nowy salon w Lubinie. (GT)

Wybrali z czasopisma TRANSPORT - TECHNIKA MOTORYZACYJNA nr 6/2004 str. 27
Damian Machnikowski i Marcin Zimoń.
powrót