Już na pierwszy rzut oka widać, że flagowe A8 jest teraz samochodem bardziej muskularnym i dynamicznym. Szeroki wlot powietrza do chłodnicy sugeruje, że pod maską zaszły istotne zmiany. 12 - cylindrówy, widlasty silnik o pojemności 6 litrów rozwija moc 450 KM, co pozwala na rozpędzenie limuzyny do 100 km/h w 5,2 sekundy, 200 km/h jest osiągane w 17,4 s, a prędkość maksymalna (elektroniczne ograniczona do 250 km/h) w niecałe 30 s. 6-stopniowa automatyczna przekładnia z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów przekazuje napęd na obie osie.
Nadwozie A8 wykonane zostało w technice aluminiowej ramy przestrzennej. Wersja V12 ma seryjnie pneumatyczne zawieszenie, którego charakterystyka doskonale dopasowuje się do warunków jazdy, co przekłada się na komfort. Twardość zawieszenia może być również regulowana z wnętrza pojazdu.
A8 jest także pierwszym pojazdem, w którym wykorzystano w przednich reflektorach technologię białych diod LED, które służą jako światła do jazdy dziennej. Zaletą takiego rozwiązania jest mniejsze zużycie energii niż w przypadku zastosowania klasycznych żarówek, co wpływa także na zmniejszone zużycie paliwa.
Kolejną nowością w Audi jest sportowa, 6-stopniowa manualna skrzynia biegów stosowana w modelu TT wyposażonym w 3,2-litrowy silnik o mocy 250 KM. Dzięki zastosowaniu jej samochód rozpędza się do „setki” w 6,5 s.
Wybrał z czasopisma Auto Świat nr 3/2004
Krystian Cezak z klasy V.
powrót