Autostrada górą i dołem

W Emilii, gdzie A-2 przecina się z krajową „jedynką", rozpoczęło się właśnie wbijanie podpór pod wiadukty. W Chociszewie autostrada przechodzić będzie pod nasypem kolejowym; tu rozpoczęto układanie stalowych belek utrzymujących przęsła konstrukcji.
- Na razie prace te nie powodują żadnych utrudnień dla kierowców ani zmian w kursowaniu pociągów - mówi Piotr Palmowski, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi. - Niestety, w kolejnych etapach budowy będą one konieczne.
Rozmiar: 12595 bajtów
Plany przewidują, że na czas montowania przęseł, pociągi będą kursowały okrężną trasą, natomiast na krajowej „jedynce" ruch będzie odbywał się tylko jednym pasem jezdni. Takich utrudnień można się spodziewać na przełomie marca i kwietnia.
Do grudnia 2005 roku na trenie naszego województwa ma powstać ok. 60 kilometrów autostrady. Najbardziej „nafaszerowany" mostami i wiaduktami odcinek znajduje się pomiędzy miejscowościami Wartkowice i Emilia. Jeszcze w tym roku na tej 24-kilometrowej trasie powstanie 10 mostów i 18 wiaduktów. Ponadto w Wartkowicach zbudowany zostanie węzeł umożliwiający wjazd i zjazd z autostrady. W Chrząstowie powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych (zajazdy, parkingi, stacje benzynowe). W pobliżu osiedli mieszkaniowych stanie ok. 11 km ekranów akustycznych i wytyczonych zostanie 12 przejść dla ludzi i zwierzyny leśnej.
WIADUKTY I EKRANY
Najłatwiej będzie dostać się na autostradę na odcinku Emilia - Stryków. Choć trasa ma tylko 18,1 km długości, powstaną tu aż trzy zjazdy - w miejscowościach: Emilia (do trasy Łódź - Gdańsk), Piątek (do trasy Zgierz - Kutno) i Stryków. Tutaj powstaną aż dwa węzły. Pierwszy z nich Stryków I, będzie krzyżówką z przyszłą autostradą A-1 i powstanie po południowej stronie miasta, w pobliżu obecnej trasy Zgierz - Stryków. Jego budowa rozpocznie się w późniejszym terminie, gdy ruszy budowa autostrady w kierunku Warszawy. Natomiast jeszcze w tym roku powstanie węzeł Stryków II, w rejonie trasy Łódź - Łowicz.
Jadąc autostradą ze Strykowa do Emilii, po drodze miniemy 14 wiaduktów, 2 mosty i 13 przejść gospodarczych dla ludzi i zwierząt leśnych. Odpocząć będzie można na parkingach usytuowanych po obu stronach autostrady w miejscowości Ciosny. Ekrany akustyczne będą ustawione na długości 8,8 km.
Najkrótszy odcinek z Dąbia do Wartkowic będzie miał 16 km. Po drodze znajdzie się 9 wiaduktów, 3 mosty i 2 miejsca obsługi pasażerów. Wjazd i zjazd z autostrady będzie możliwy w Dąbiu.
Wszystko wskazuje na to, że przez pierwsze miesiące przejazd autostradą będzie bezpłatny. Dopiero bowiem na przełomie 2005 i 2006 roku ma zostać wyłoniony operator, który ustali wysokość opłat. Według dotychczasowych przymiarek, przejazd ze Strykowa do Emilii ma być bezpłatny, natomiast na trasie z Emilii do Dąbia pojawi się jedna bramka. Przejechanie przez nią ma kosztować ok. 5 złotych.
Autostrada ma być oddana do użytku w grudniu br. Będzie miała w każdym kierunku dwa pasy ruchu o szerokości 3,57 metra każdy i 3-metrowy pas awaryjny. Jezdnie dzielić będzie środkowy pas o szerokości 11,5 metra. Przy nowo wybudowanym odcinku autostrady stanie ponad 650 znaków drogowych.
Koszt budowy odcinka Dąbie - Stryków szacowany jest na 153 min 970 tyś. euro. Najdroższy jest odcinek z Wartkowic do Emilii (57,1 min euro).
Nieco mniej pochłonie budowa odcinków Emilia – Stryków (51,8 mln euro) i Dąbie – Wartkowice (ok. 45 mln euro). Inwestycja w 80 procentach jest finansowana z pieniędzy Unii Europejskiej, resztę dokłada budżet państwa.

Tekst i fot. Dorota Jankiewicz
w EXPRESS z dnia 21 stycznia 2005.
wyszukał, wybrał i przepisał Mateusz Kacprzak

Publikacje

Wszelkie prawa zastrzeżone.